Communicatie

Elevator pitch

Het concept van de elevator pitch is dat je samen met je baas in een lift stapt. Je hebt 1 minuut om je project toe te lichten en je baas hiervan te overtuigen. Het is een interessante uitdaging voor jou om je project op 1 min helder uit te leggen. Ga op zoek naar de essentie van je project. Vertrek vanuit waarom jij juist dit project wilt ondernemen.

© Photo by Sung Jin Cho on Unsplash

Apestaartjaren - communiceren met 6 - 18 jarigen

Apestaartjaren is een grootschalig tweejaarlijks onderzoek naar de digitale leefwereld van Vlaamse kinderen en jongeren tussen 6 en 18 jaar. Uit dit onderzoek kan je al wat info halen rond welke kanalen interessant zijn om te gebruiken.

https://www.apestaartjaren.be/

Simon Sinek - Golden Circle

Simon Sinek daagt ons uit om te vertrekken vanuit de vraag "Waarom". Waarom wil je aan de slag gaan met dit project? Waarom juist deze thematiek? Bij het uitleggen van je project en het overtuigen van anderen.

Als je vertrekt vanuit de "waarom" van je project kunnen mensen zichzelf herkennen in dit doel en zijn ze sneller geneigd om mee te gaan in je project.

Persbericht

Twaalf tips voor een goed persbericht: (bron: Redactie BRUZZ)

Een persbericht is een manier om jouw project in de spotlight te zetten. Je stelt een stuk tekst op dat media/pers kanalen gemakkelijk kunnen overnemen. Het is dus belangrijk dat jij jouw project op een interessante manier kan voorstellen. 

        DO

  1. Zet de interessantste info vooraan. Zorg dat de journalist in één oogopslag kan zien waarover je bericht gaat in een beknopte samenvatting
  2. Geef informatie die een antwoord biedt op de zes vragen: wie, wat, waar, wanneer, waarom en hoe
  3. Maak een goedgeschreven tekst, die de journalist - al dan niet voor een stuk – kan overnemen
  4. Stuur sterke en duidelijk afgelijnde quotes mee
  5. Stuur sterke beelden mee die mogen gebruikt worden
  6. Stuur een sterke nieuwskop mee
  7. Zorg dat alle praktische informatie (tijdstip, adres, contact, ook in het geval van een persuitnodiging) goed zichtbaar is
  8. Zorg voor duidelijk vermelding van de contactgegevens, met GSM-nummer waarop die persoon meteen bereikbaar is voor info en eventuele afspraken. Indien het persbericht in meerdere talen is opgesteld, eventueel ook meerdere contactpersonen

    DON't
     
  9. spanning opbouwen met cryptische of teasende omschrijvingen
  10. pdf gebruiken (een bestand in pdf-formaat laat niet makkelijk te om informatie te copy/pasten)
  11. een te lange tekst maken, tenzij opgesplitst in éérst een duidelijke samenvatting en dan meer uitgebreide info, en die eventueel in een extra bijlage
  12. cruciale en praktische informatie vergeten of verstoppen

Heb je je persbericht geschreven? Stuur het dan op naar nieuws@bruzz.be of vul het formulier op hun site in

Bruzz redactie
© BRUZZ