© Space X on Unsplash

Boost je project

Op deze pagina verzamelen we verschillende tips and tricks om jouw project naar een hoger niveau te tillen. Je vindt hier ook enkele linken die interessant kunnen zijn voor jouw project.

Algemeen

www.vgc.be: ontdek de site van de Vlaamse Gemeenschapscommissie (VGC), de overheid die het Nederlandstalige leven in Brussel ondersteunt en uitbouwt. Hier vind je informatie terug over opleidingen, scholen, welzijn, cultuur en de organisatie van activiteiten in de vrije tijd. Verschillende vormen financiële ondersteuning, de openingsuren en de aanvraag voor materiaal bij de uitleendienst zijn enkele voorbeelden.

www.brusselbazaar.be: de jongerensite van Brussel

Organisatorisch

  1. Van concept tot concreet plan
  2. Communicatie
  3. Financiën
  4. Vorming
  5. VZW???
  6. Interessante links

1. Van concept tot concreet plan

Brainstorm

Een belangrijke eerste stap om van concept naar concreet plan te geraken is de brainstorm. Een brainstorm is een techniek waarbij je op korte tijd zoveel mogelijk nieuwe ideeën probeert samen te brengen. Er zijn heel veel verschillende methodieken die je kan gebruiken om te brainstormen. Hieronder vind je er alvast 2.

  • Mindmapping: je zet centraal op een blad een kernwoord rond wat je wilt brainstormen. Vanuit dit kernwoord schrijf je alles op waaraan je denkt als je aan dit woord denkt. Bij elk nieuw woord kan je nog extra woorden noteren die je daaraan linkt. Je kan dit ook online doen via bijvoorbeeld https://www.mindmeister.com/
  • Super brainstorm: dit is zowat de basic manier van brainstormen. Je begint gewoon na te denken over wat je allemaal zou kunnen doen zonder dat je rekening hoeft te houden met hoeveel tijd je hebt, hoeveel geld je hebt, hoeveel mensen je zou nodig hebben. De zotste ideeën zijn de beste ideeën.

Als je nog andere brainstorm technieken wilt leren kan je altijd navraag doen bij de medewerker van À Fonds of het wereldwijde web afschuimen.

 

---terug naar boven---

© Per Lööv on Unsplash

Risicomatrix

Stel eens een risicomatrix op. Een risicomatrix is een manier om de risico's die gepaard gaan met je project op voorhand in kaart te brengen en eventueel je project bij te sturen. Enkele stappen om een risicomatrix op te stellen. je kan hiervoor het excel bestand Voorbeeld risicomatrix gebruiken.

  1. Brainstorm tijd: noteer alle mogelijke risico's die je je kan bedenken (geen locatie, je valt ziek, een groot virus ...)
  2. Je noteert bij elk risico (van 1-10)
    1. hoe groot de kans is dat het risico zich voor doet (1 geen hoge kans - 10 heel hoge kans)
    2. hoe groot de impact zou zijn. (1 verwaarloosbare impact - 10 grote impact)
  3. Je zet het uit op de rechter tabel
    1. Groen betekent dat je voor dit risico niet op voorhand iets moet doen
    2. Gele risico's zijn risico's waar je even bij moet stilstaan en kleine alternatieven moet bedenken. Je gaat hiervoor niet je hele project aanpassen maar licht bijsturen
    3. Rode risico's zijn risico's waar je mee aan de slag moet gaan. Om deze risico's aan te pakken ga je verschillende stappen ondernemen om de kans op het risico of de impact ervan te minimaliseren.

Als je hier extra vragen bij hebt kan je altijd contact opnemen met de medewerker van À Fonds.

 

---terug naar boven---

2. Communicatie

Communiceren is één van de essentiële onderdelen van je project. Je zal voor je project op verschillende manieren en met verschillende personen communiceren. De uitdaging is om telkens je communicatiestijl aan te passen aan je doelpubliek. In dit deel halen we wat informatie aan om je communicatie rond je project nog verder helder te krijgen.

Elevator pitch

Het concept van de elevator pitch is dat je samen met je baas in een lift stapt. Je hebt 1 minuut om je project toe te lichten en je baas hiervan te overtuigen. Het is een interessante uitdaging voor jou om je project op 1 min helder uit te leggen. Ga op zoek naar de essentie van je project. Vertrek vanuit waarom jij juist dit project wilt ondernemen.

 

---terug naar boven---

© Photo by Sung Jin Cho on Unsplash

Apestaartjaren

Apestaartjaren is een grootschalig tweejaarlijks onderzoek naar de digitale leefwereld van Vlaamse kinderen en jongeren tussen 6 en 18 jaar. Uit dit onderzoek kan je al wat info halen rond welke kanalen interessant zijn om te gebruiken.

https://www.apestaartjaren.be/

 

---terug naar boven---

Simon Sinek - Golden Circle

Simon Sinek daagt ons uit om te vertrekken vanuit de vraag "Waarom". Waarom wil je aan de slag gaan met dit project? Waarom juist deze thematiek? Bij het uitleggen van je project en het overtuigen van anderen.

Als je vertrekt vanuit de "waarom" van je project kunnen mensen zichzelf herkennen in dit doel en zijn ze sneller geneigd om mee te gaan in je project.

 

---terug naar boven---

Persbericht

Twaalf tips voor een goed persbericht: (bron: Redactie BRUZZ)

Een persbericht is een manier om jouw project in de spotlight te zetten. Je stelt een stuk tekst op dat media/pers kanalen gemakkelijk kunnen overnemen. Het is dus belangrijk dat jij jouw project op een interessante manier kan voorstellen. 

        DO

  1. Zet de interessantste info vooraan. Zorg dat de journalist in één oogopslag kan zien waarover je bericht gaat in een beknopte samenvatting
  2. Geef informatie die een antwoord biedt op de zes vragen: wie, wat, waar, wanneer, waarom en hoe
  3. Maak een goedgeschreven tekst, die de journalist - al dan niet voor een stuk – kan overnemen
  4. Stuur sterke en duidelijk afgelijnde quotes mee
  5. Stuur sterke beelden mee die mogen gebruikt worden
  6. Stuur een sterke nieuwskop mee
  7. Zorg dat alle praktische informatie (tijdstip, adres, contact, ook in het geval van een persuitnodiging) goed zichtbaar is
  8. Zorg voor duidelijk vermelding van de contactgegevens, met GSM-nummer waarop die persoon meteen bereikbaar is voor info en eventuele afspraken. Indien het persbericht in meerdere talen is opgesteld, eventueel ook meerdere contactpersonen

    DON't
     
  9. spanning opbouwen met cryptische of teasende omschrijvingen
  10. pdf gebruiken (een bestand in pdf-formaat laat niet makkelijk te om informatie te copy/pasten)
  11. een te lange tekst maken, tenzij opgesplitst in éérst een duidelijke samenvatting en dan meer uitgebreide info, en die eventueel in een extra bijlage
  12. cruciale en praktische informatie vergeten of verstoppen

Heb je je persbericht geschreven? Stuur het dan op naar nieuws@bruzz.be of vul het formulier op hun site in

---terug naar boven---

© bruzz

3. Financiën

Begroting opstellen

Voor sommigen onder jullie zal het de eerste keer zijn dat je een begroting opstelt en op zoek gaat naar financiële ondersteuning. Geen zorgen, À Fonds wilt je hier graag bij helpen. Eerst en vooral vind je hier een basis excel bestand dat je kan gebruiken om een begroting uit te werken.

Probeer je begroting zo concreet mogelijk te maken. Je kan op verschillende sites de exacte prijs vinden van bepaalde kosten. Maak het jezelf gemakkelijk door je project op te delen in kleinere delen. Noteer per deel wat je nodig hebt om dit onderdeel te realiseren en hoe je deze benodigdheden bemachtigd.

Bijvoorbeeld:

  • Project --> Communicatie --> affiche --> hoeveel affiches
  • Project --> event --> muziek installatie --> Boxen, microfoon ...

Growfunding (crowdfunding)

Growfunding is een civic crowdfunding platform. Dit betekent dat individuen via Growfunding jouw project mee kunnen financieren. Growfunding ondersteunt je in het realiseren van je campagne. Het voordeel hierbij is dat je het gigantische netwerk van Growfunding er gratis en voor niets bij krijgt. Wat een geweldige boost kan zijn voor je project.

À Fonds heeft een "matchingfund" met Growfunding. Dit betekent dat projecten die bij À Fonds binnenkomen, en meer nodig hebben dan de 3.000 EUR die wij kunnen aanbieden, via Growfunding een campagne kunnen lanceren. Net als projecten die bij Growfunding binnenkomen en in aanmerking komen voor À Fonds naar ons worden doorverwezen.

Meer info over Growfunding

Subsidielijnen

Via onderstaande links vind je verschillende andere subsidielijnen waarvoor jouw project mogelijk in aanmerking kan komen.

  • www.vgc.be (op de site van de Vlaamse Gemeenschapscommissie vind je verschillende mogelijke vormen van subsidies)
  • www.amateurkunsten.be (het Forum voor Amateurkunsten heeft een online subsidiewijzer waar je verschillende subsidiekanalen op het spoor kan komen)
  • www.cjsm.vlaanderen.be (op Vlaams niveau zijn er verschillende projectsubsidies te verkrijgen)
  • www.kbs-frb.be (De Koning Boudewijnstichting steunt projecten en burgers die zich engageren voor een betere samenleving)
  • www.gostrange.be (financieringsmogelijkheden voor internationale projecten, uitwisseling ...)

---terug naar boven---

© Markus Spiske on Unsplash

4. Vorming

Hieronder vind je verschillende organisaties die vormingen aanbieden die interessant kunnen zijn voor jouw project. Ken jij nog andere vormingen die nog niet op deze lijst staan mag je ze altijd doorsturen.

Formaat vzw is de koepelorganisatie voor jeugdhuizen in Vlaanderen. Formaat organiseert vormingen die interessant zijn voor de jongeren uit jeugdhuizen en die dus ook interessant kunnen zijn voor jou. Als je van plan bent een vzw op te starten is het zeker interessant om hun "Equipe" te volgen. Het biedt je een eerste inkijk in alles wat te maken heeft met een vzw. https://www.formaat.be/vorming

Tumult heeft als slogan "Talent voor samenleven". Tumult organiseert kampen, internationale uitwisselingen, activiteiten en cursussen met jonge nieuwkomers in Vlaanderen. Vanuit de expertise die ze opdoen in deze aspecten van hun werken werken ze verschillende vormingen uit. In het vormingsaanbod vind je vormingen rond omgaan met storend gedrag, haatspraak, conflictahantering ... Meer informatie kan je vinden op https://tumult.be/vormingsaanbod

---terug naar boven---

© Patrick Perkins on Unsplash

5. VZW???

Wat is het verschil tussen een feitelijke vereniging en een vzw? Wat is het interessantst voor mij? Hier vind je alvast enkele interessante links die jou verder op weg kunnen helpen.

Scwitch ondersteunt socioculturele organisaties in hun zakelijk beheer. Op hun site vind je een overvloed aan informatie over alles wat te maken heeft met een vzw. je vind er informatie over hoe je een vzw kan oprichten, jaarlijkse verplichtingen ... https://scwitch.be/ 

Assist is een tool die is opgericht in samenwerking met Scwitch. Het doel van Assist is om aan de hand van een app kleine organisaties te helpen om hun zakelijk beheer op te volgen. Dit is een betalende applicatie maar kan handig zijn. https://assistonline.eu/

Scwitch en Assist hebben samen een YouTube kanaal om aan de hand van korte filmpjes verschillende onderdelen van een vzw toe te lichten --> VZWebinar - je vzw helder uitgelegd

Als je nog vragen hebt of er zaken onduidelijk zijn, aarzel dan niet om contact op te nemen met de medewerker van À Fonds. Je vindt de contact mogelijkheden op de Contactpagina

---terug naar boven---

6. Interessante links

Verhuurbedrijven in en rondom het Brusselse voor materiaal:

Uitleenloket VGC (materiaalverhuur)
Axis one (audiovisueel materiaal)
Lites (camera en verlichting)
TV connections (beeld en geluid)
Eye Lite (electrisch materieel voor film- en televisieopnames)
Zinnema (materiaalverhuur)
Image Office (fotomateriaal)
Sonim (televisie en audiovisueel)
Fol sound & Vision (audiovisueel)

---terug naar boven---

Begeleiding en inhoudelijke ondersteuning door organisaties:

Beamblog (multimediale labo van JES Brussel)
Beeldenstorm
Graphoui (audiovisueel productie-atelier en een creatief centrum)
Unisono  (alle informatie over het legaal gebruiken van muziek)
Vi.Be  (het aanspreekpunt voor muzikanten en dj's in Vlaanderen)

Infrastructuur:

Nationale Locatie Site België (overzicht van originele, bijzondere locaties die actief zijn in de vergader- of evenementenmarkt in België)
N22 Brussel (de 22 gemeenschapscentra in Brussel)
Wiels (kunstencentrum in Brussel, zaalverhuur)
Vzw toestand (reactivering van leegstaande of vergeten gebouwen, terreinen en (publieke) ruimten)
Kunstwerk(t) (het aanspreekpunt voor iedereen die actief met beeldende kunst bezig is. Er is bijvoorbeeld een handige checklist van exporuimtes te vinden)
www.repetitieruimtes.be (alle informatie over huur en verhuur van repetitieruimtes)